Video sākas ar iepazīšanos un attēlos redzamo pārvadu atpazīšanu: velosipēda zobrati ar ķēdi, zobrati bez ķēdes, vērpjamā ratiņa skriemeļi ar auklu, siksnas pārvads. Noskaidrojam vārda “zobrats” lietošanas nozīmi un funkcionalitāti, nepieļaujot konstruktīvo elementu izslīdēšanu. Turpinājumā sagrupējam animētos attēlos redzamos pārvadus pēc līdzības, ņemot vērā griešanās virziena izmaiņas vai nemainīšanos, divās grupās: zobratu pārvads un ķēdes/ siksnas pārvads. Nākamā darbība ir zobratu/ skriemeļu griešanās ātrumu
salīdzināšana, izmantojot mape.skola2030.lv skolēnam domāto tabulu.
Skolotājs vēlreiz demonstrē attēlus ar zobratu un siksnas pārvadiem un formulē jautājumu: “Kāpēc tiek lietoti dažādu izmēru zobrati un skriemeļi?”, rosinot atcerēties velosipēda pārnesumu lietošanu dažādu slodžu gadījumos. Skolēni tiek rosināti izpētīt, kā mainās spēku samērs iedarbības pārneses procesā.
Video turpinās ar eksperimentu, kurā notiek spēka maiņa zobratu pārvada gadījumā. Pēc eksperimenta izvērtējam zobratu pārvada iedarbības pārneses parametru maiņu un to izmantošanu dažādos mehānismos.
Turpinājumā seko līdzīgs eksperiments ar siksnas/ ķēdes pārvadu, novērtējot spēka izmaiņas tajā.
Video turpinās ar abu iepriekš minēto pārvadu parametru izmaiņu un to cēloņu analīzi.
Tad seko skaidrojums, kas ir kloķa – klaņa mehānisms, kas ir tā galvenais uzdevums un kur un kāpēc to lieto cilvēku radītos inženiertehniskajos risinājumos.
Video nobeigumā tiek formulēts uzdevums skolēnam, kas un kā darāms, lai labāk iepazītu zobratu pārvadu, siksnas/ ķēdes pārvadu un kloķa – klaņa mehānismu.
Skolēnam nepieciešamās darba lapas ir pieejamas mape.skola2030.lv, uz kuru norāde ir video pielikumā.
Skolēna uzdevums pēc video noskatīšanās ir pabeigt uzdevumus, kas doti darba praktisko darbu lapās “Zobratu un siksnas pārvadi” un “Kloķa – klaņa mehānisms”.
Plāno un veido inženiertehniskus risinājumus un to modeļus, skaidro to darbības principus, lietojamību un pārbauda to konstrukcijas, parametru vai materiālu izmaiņu ietekmi uz funkcionalitāti.